Mana compasiunii este cea mai recenta dintre cateva carti care folosesc Holocaustul ca baza pentru studierea altruismului si a compasiunii. Oricat de ciudat ar parea, Germania nazista ofera cercetatorilor un grup de control pervers, unde raul si apatia erau norma. Oamenii care ar putea demonstra compasiune chiar si in mijlocul unei astfel de cruzimi omniprezente trebuie sa posede cu adevarat o personalitate altruista, presupune autorul Hand of Compassion, Kristen Renwick Monroe, si astfel intelegerea psihologiei lor ar putea ajuta la aruncarea in lumina asupra „impulsului din spatele actiunii morale” in general.
Pe baza concluziilor ei dintr-o carte anterioara, The Heart of Altruism, Monroe sustine ca altruismul rezulta dintr-un mod particular al unei persoane de a vedea lumea, pe care ea il numeste „perspectiva altruista”. Pentru a oferi o fereastra cat mai clara in aceasta viziune asupra lumii, Monroe si-a concentrat noua carte pe doar cinci persoane care i-au salvat pe altii in timpul Holocaustului si a prezentat transcrierile interviurilor sale cu acestia intr-o forma aproape needitata. In loc sa caute un raspuns definitiv cu privire la ceea ce i-a determinat pe acesti oameni sa comita acte atat de deosebit de pline de compasiune, Monroe doreste sa ofere o relatare cat mai completa a povestilor de viata ale subiectilor sai – completa cu contradictii, tangente si digresiuni – si sa permita cititorilor sa-si deseneze propriile concluzii, apoi compara aceste concluzii cu propria ei analiza.
Exista ceva exceptional de puternic si edificator in a citi povestile acestor indivizi eroici in propriile lor cuvinte, needitate. Dar intervievatii au tendinta de a se intrerupe, iar toate pauzele in fluxul narativ pot incerca rabdarea cititorului. Cu putin mai multa editare, Monroe ar fi putut pastra sentimentul de intimitate al cartii, facand, de asemenea, povestirile mai lizibile si mai captivante.
Reclama
X
In cele din urma, totusi, deoarece astfel de relatari complete ajuta cititorul sa vada lumea prin ochii subiectilor lui Monroe, formatul ajuta la sustinerea punctului principal al autorului. Pentru salvatori, deciziile lor de a-i ajuta pe altii par sa nu fi fost deloc decizii. In schimb, actiunile lor par sa fi fost o consecinta a identitatilor lor morale puternice – cum se vedeau pe ei insisi si relatiile lor cu alti oameni, straini si cunoscuti deopotriva. „Nu a fost o decizie”, a spus unul dintre cei intervievati, Otto Springer. „A fost doar o parte din caracterul meu. Ceva ce am simtit.”
Monroe sustine convingator ca altruistii se disting prin capacitatea lor de a vedea pe toti oamenii ca fiinte umane care nu sunt diferite de ei insisi si ofera o privire convingatoare in „perspectiva altruista”. Cu toate acestea, cartea ei ii lasa pe cititori sa se intrebe de ce atat de putini oameni au mentinut perspectiva altruista in timpul Holocaustului si sa se intrebe cum putem aplica cunostintele ei pentru a creste mai multi altruisti in viitor.