De
Christine Carter
| 1 martie 2006
Print
Bookmark
De ce unii oameni gasesc sens, scop si implinire in viata, in timp ce altii nu
Cartea lui Jonathan Haidt ofera un raspuns detaliat la aceasta intrebare. „Ipoteza fericirii” sa aliniaza textele filozofice, religioase si teoretice cu perspectivele stiintifice recente. Si el pune o plasa larga, tragand din „teoria atasamentului” a psihologiei, cercetari sociologice si dezvoltari recente in neurostiinta emotiei. Haidt foloseste aceasta cercetare pentru a ilumina adevarurile moderne din gandirea antica si clasica – de la budism la Benjamin Franklin, Noul Testament la Nietszche, Platon la Freud – aratand modul in care domeniul psihologiei pozitive atinge ceva universal si atemporal.
Aceasta poate suna ca o carte de auto-ajutorare, dar Haidt isi doreste sa-si distinga teoria de perspectiva standard de auto-ajutorare. Problema multor psihologii pop, sustine el, este ca acorda prea multa importanta gandirii constiente si mintii analitice. Cartile de autoajutorare sugereaza adesea ca, daca suntem suficient de constienti de sine in viata noastra de zi cu zi, ne putem folosi intelectul pentru a trece peste instinctele emotionale, dorindu-ne sa fim fericiti. In schimb, Haidt sustine ca putem promova cel mai bine fericirea si bunastarea prin partile emotionale si inconstiente ale creierului nostru. Acest lucru ar putea insemna cultivarea obiceiurilor precum meditatia zilnica sau utilizarea medicamentelor antidepresive precum Prozac. Meditatia si medicatia sunt mai puternice decat intuitiile de moment care pot proveni, sa zicem, dintr-un episod deosebit de inspirator al Dr. Phil pentru ca sunt motivati mai degraba emotional decat intelectual. (De aceea rezolutiile de Anul Nou nu se respecta adesea.)
Aceasta carte este despre „originile psihologiei pozitive in intelepciunea antica” si este, de asemenea, un ghid despre cum putem aplica ceea ce oamenii de stiinta stiu despre minte pentru a gasi o fericire din ce in ce mai mare. Pe parcurs, Haidt ofera o interpretare a razboaielor culturale din Statele Unite, cateva chei pentru intelegerea relatiilor romantice si perspective asupra modului in care conceptele occidentale despre virtute si moralitate s-au restrans pana la punctul in care ar putea sa ne coste fericirea si bunastarea. . Ipoteza fericirii este o realizare rara: o carte solida din punct de vedere stiintific si bine scrisa. Aceasta capodopera academica se citeste ca un roman si este, in acelasi timp, o adevarata realizare morala.
Publicitate
X

Despre autor