Potrivit unui sondaj efectuat in Statele Unite in martie 2020, peste 80% dintre parinti au pierdut ingrijirea copiilor din cauza inchiderii scolilor si centrelor de ingrijire a copiilor din cauza pandemiei – iar aproximativ doua treimi dintre acestia erau parinti care au continuat sa lucreze in timpul pandemiei.
In acelasi timp, un studiu recent evidentiaza ca aceasta presiune pentru ingrijirea copiilor a coincis cu o crestere dramatica a streamingului media pentru copii in intreaga tara. Deoarece parintii erau fara sprijin si multi se confruntau cu stres si sanatate mintala precara, utilizarea ecranelor ar fi putut fi ultima lor solutie. In aceste circumstante, „avertizarea parintilor cu privire la timpul petrecut pe ecran poate sa nu produca mult dincolo de vinovatia parintilor”, explica autorii studiului Joshua K. Hartshorne, profesor de psihologie la Boston College, si colegii sai.
Un alt studiu recent, al parintilor din Valea Centrala a Californiei, a evidentiat, de asemenea, conflictul pe care parintii il traiau in legatura cu utilizarea ecranului de catre copiii lor in timpul pandemiei. „As spune ca a fost negativ pentru noi in general”, a spus o mama. O alta mama a explicat: „Ei bine, sincer nu mi-ar placea atat de mult timp [pe ecran], dar apoi spun, ei bine, ce altceva pot face ei.

Publicitate
X
In timp ce parintii au recunoscut, de asemenea, potentialele beneficii ale ecranelor, cum ar fi ajutarea copiilor sa ramana conectati cu prietenii si invata despre tehnologie, ei si-au exprimat ingrijorarea cu privire la cat timp au stat copiii lor pe ecrane, natura ei „de dependenta” si cum a redus activitatea fizica a copiilor lor.
Timpul pe ecran a fost, de asemenea, o problema pentru adulti in timpul pandemiei. Cu optiuni limitate de adaptare, adultii au apelat la ecrane in timpul comenzilor de a ramane acasa, cu o crestere brusca a vizionarii la televizor si a utilizarii retelelor sociale. Dar oamenii care si-au schimbat obiceiurile in timpul COVID – vizionand mai multe emisiuni TV si filme si folosind mai multe retele sociale precum Facebook si Instagram – au avut tendinta sa fie mai putin fericiti.
Acum ca orasele din SUA s-au deschis din nou si scolile vor primi probabil elevii in persoana in toamna, s-ar putea sa va intrebati daca acum este momentul sa va ajutati familia sa recalibraze modul in care ecranele se potrivesc in viata voastra. Dar poate fi coplesitor sa incepi sa cultivi noi obiceiuri. Daca doriti sa schimbati tiparele de utilizare a ecranului in familie, luati in considerare aceste strategii pentru a face pasi mici inainte.

Auto-reflectare
Parintii care petrec mai mult timp pe ecrane tind sa aiba copii care fac acelasi lucru. Desi primul tau reflex ar putea fi sa vrei sa-ti ajuti copiii, intreaba-te cu blandete: Cum te simti cu privire la utilizarea propriului ecran
Chiar si inainte de pandemie, cercetarile au aratat ca mamele si tatii apeleaza la smartphone-urile lor din diferite motive in timpul momentelor stresante de parinte. Multi parinti spun ca isi folosesc telefonul pentru o evadare virtuala – pentru a scapa mental si emotional de o perioada grea cu copilul lor. De exemplu, „Plangea si tipa si asa ca m-am dus in camera mea, am inchis usa si am luat telefonul pentru a-mi distra atentia de la situatia in care ma aflam”, descrie un parinte. Parintii care iau evadari virtuale tind sa aiba un stres parental mai mare, sa fie mai distrasi de telefoanele lor, sa se simta mai vinovati folosind telefoanele lor si sa fie mai greu de co-parenting.
Dar parintii isi folosesc telefoanele si pentru sprijin social in timp real, cum ar fi sa ceara ajutor unei alte persoane despre cum sa gestioneze o situatie cu copilul lor. Parintii care au cautat sprijin social cu telefoanele lor au avut tendinta de a avea o mai buna co-parenting si mai putina vinovatie atunci cand isi foloseau telefoanele.
Si cand parintii au nevoie de sfaturi de moment, unii isi folosesc telefoanele pentru a cauta subiecte precum cum sa comunice cu copilul lor sau activitati de facut cu copilul lor. Uneori, parintii isi folosesc telefoanele pentru a se „verifica” – pentru a se calma, astfel incat sa nu provoace rau. O mama a explicat: „Copilul meu ii facea o criza groaznica si incercam sa ma calmez ca sa nu tip la el”. In plus, parintii se angajeaza in utilizarea media paralela atunci cand isi folosesc telefonul in acelasi timp in care copilul lor este pe ecrane, cum ar fi verificand e-mailurile in timp ce copiii urmaresc YouTube.
Aceste constatari evidentiaza ca nu tot timpul petrecut pe ecran este daunator, desigur. Intelegerea propriilor modele si deciderea unde ati dori sa schimbati sunt primii pasi buni.

Incearca autocompasiunea
Perfectiunea este un ideal de neatins atunci cand vine vorba de parinte in orice moment, dar este o aspiratie deosebit de distructiva in timpul unei pandemii. Daca criticul tau interior se pronunta cu privire la utilizarea ecranului de catre copiii tai, atunci raspunde-i cu compasiune de sine.
Compasiunea de sine poate fi o modalitate mai sanatoasa de a face fata stresului, atat in ​​general, cat si mai specific in ceea ce priveste utilizarea ecranului. In primul rand, in loc sa te reprosezi cand te simti coplesit, incearca sa fii tandru si cald, asa cum ar fi un prieten drag fata de tine. Apoi, amintiti-va ca nu sunteti singurul care trece prin dificultati in calitate de parinte – de fapt, majoritatea parintilor au fost supusi unei greutati extraordinare in ultimul an. In cele din urma, exersati atentia, observandu-va gandurile, emotiile si senzatiile din momentul prezent cu deschidere si curiozitate, mai degraba decat cu critici.

Pauza de auto-compasiune

O modalitate mai sanatoasa de a face fata situatiilor stresante
Incercati-l acum
Nu numai ca practicarea autocompasiunii atenueaza vinovatia si rusinea parintilor, ci sporeste rezistenta si speranta parintilor in momentele grele.

Luati o viziune echilibrata

„Oamenii folosesc limbajul pentru a-si da un sens si lumea din jurul lor”, explica cercetatorii Rebekah Willett si Nathan Wheeler de la Universitatea din Wisconsin, Madison.
Intr-un studiu recent, acestia au intervievat parintii si au analizat modul in care acestia vorbesc despre utilizarea ecranului copiilor lor in viata lor de zi cu zi. De exemplu, un parinte a vorbit despre „politierea” utilizarii ecranului copiilor ei si „alegerea bataliilor”. Willett si Wheeler au descoperit ca toti parintii din studiul lor au repetat „scripte negative despre media care ii incita pe parinti sa controleze strict consumul de media al copiilor lor, precum si contradictii cu privire la efectele mass-media asupra copiilor”.
In cartea lor recenta, Parenting for a Digital Future: How Hopes and Fears about Technology Shape Children’s Lives, cercetatorii Sonia Livingstone si Alicia Blum-Ross avertizeaza impotriva exagerarii problemelor legate de utilizarea ecranului, a fi un adversar al copiilor tai in privinta acestuia si a hiperfocalizarii. despre cat timp stau copiii pe ecrane. In schimb, ei impartasesc un mod mai holistic de a intelege utilizarea ecranului de catre copii in trei dimensiuni: continut – ceea ce urmaresc ei pe ecranele lor; contexte — unde, cum, cand si cu ce folosesc ecranele; si conexiuni – modul in care utilizarea ecranului hraneste sau submineaza relatiile lor.
In recomandarile lui Livingstone si Blum-Ross catre parinti, acestia ofera aceste intrebari de reflectie pentru a evalua daca utilizarea ecranului de catre copilul tau este intr-adevar o problema:
Copilul meu este sanatos din punct de vedere fizic si doarme suficient
. Copilul meu se conecteaza social cu familia si prietenii (sub orice forma)
Este copilul meu implicat si are rezultate in scoala
. Copilul meu urmareste interese si hobby-uri (sub orice forma)
Copilul meu se distreaza si invata in utilizarea media digitale
Daca raspunsul la intrebarile de mai sus este mai mult sau mai putin „da”, atunci este posibil ca parintii sa se gandeasca daca temerile lor cu privire la utilizarea media digitale sunt intemeiate. Daca raspunsul la aceste intrebari este mai mult sau mai putin „nu”, atunci acesti parinti si copii anume ar putea fi nevoiti sa puna in aplicare reglementari si restrictii pentru a aborda utilizarea problematica.

Colaborati cu copiii pe obiectivele de utilizare a ecranului
Cercetatorii Meghan Owenz si Blaine Fowers au dezvoltat recent un cadru pentru a ajuta familiile sa-si imbunatateasca utilizarea ecranului prin stabilirea de obiective care promoveaza bunastarea orientata spre sens si crestere.
In primul rand, ei sugereaza, stabiliti obiective de „abordare” care sa se concentreze pe rezultate bune pe care doriti sa le atingeti. Obiectivele de abordare sunt diferite de obiectivele de „evitare”, care au legatura cu abtinerea de la a face ceva negativ. De exemplu, in loc sa setati un obiectiv pentru a limita timpul petrecut pe ecran (evitare), setati un obiectiv pentru joaca in aer liber (abordare), care ar lua in mod natural locul timpului petrecut cu ecranele. Obiectivele de abordare hranesc sentimente si ganduri pozitive, sunt mai eficiente si mai usor de respectat si cultiva bunastarea. Unele domenii in care parintii ar dori sa isi stabileasca obiective includ activitati sociale, joaca, activitati in aer liber, munca independenta si alfabetizare.
Apoi, in loc sa urmariti obiectivele singur, lucrati la ele impreuna ca o familie. Parintii limiteaza adesea ecranele prin stabilirea unei reguli, fara a-si implica copiii in decizie. O problema cu obiectivele individuale ca acesta este ca pot duce la conflicte intre parinti si copii. Un obiectiv comun, in schimb, ar putea fi sa faci arta impreuna sau chiar sa faci activitati paralele, cum ar fi munca la treburi. Obiectivele comune aduc laolalta parintii si copiii, deoarece ei construiesc munca in echipa.
In cele din urma, urmariti obiectivele in care procesul de realizare a obiectivului este benefic in sine. Un obiectiv de reducere a timpului petrecut pe ecran, facandu-i pe copii sa fie de acord sa examineze contractele ii poate invata pe copii sa respecte regulile, dar nu multe altele. O alternativa este sa alegi obiective in care pasii catre obiectiv construiesc capacitatile copilului tau si il ajuta sa-si realizeze potentialul. De exemplu, puteti dezvolta obiective de lectura in familie care includ ora povestii ca activitate comuna parinte-copil sau ascultarea de carti audio ca activitate independenta. A citi impreuna in familie si a avea conversatii despre carti nu este doar o cale de a reduce timpul petrecut pe ecran, dar poate, de asemenea, sa stimuleze dragostea pentru lectura si sa imbunatateasca „teoria mintii” a copiilor – capacitatea de a intelege gandurile si sentimentele celorlalti.
Pe masura ce incercam sa ne schimbam obiceiurile de zi cu zi, parintii pot folosi o abordare echilibrata pentru copiii lor si pentru ei insisi. „Recomandarile privind utilizarea tehnologiei de catre copii se refera la cele mai bune practici si, in realitate, nu este fezabil ca toate familiile si educatorii sa le urmeze tot timpul”, explica Brenda Hassinger-Das, profesor de psihologie la Universitatea Pace, si colegii sai intr-un revizuire recenta a cercetarilor aprofundate despre copii si ecrane. Deoarece nu exista o solutie unica pentru utilizarea ecranului, abordarea provocarilor ecranului va necesita o doza generoasa de creativitate, rabdare si munca in echipa in familie.